tirsdag den 10. november 2015

Mordet på øen er "ekstremt spændende"

Nu er lektør-udtalelsen også kommet: Mordet på øen er "ekstremt spændende", hedder det i udtalelsen.

Som forfatter bæver man altid lidt ved tanken om lektør-udtalelsen. For selv om alle anmeldelser er vigtige, er det i høj grad lektør-udtalelsen, der bestemmer bibliotekernes indkøb. Derfor var det også efter den veloverståede bogmesse i Bella Center rigtig fornøjeligt at konstatere, at lektør-udtalelsen er  endog meget positiv og helt uden forbehold. Mordet på øen vurderes som "meget velskrevet", "en nydelse at læse" og ikke mindst "ekstremt spændende". Pyha, det var en lettelse.

Faktisk er den overstrømmende modtagelse blandt læsere og kritikere kommet lidt bag på mig. Ikke sådan at forstå, at jeg ikke havde håbet på en god modtagelse, for det havde jeg naturligvis, men sandheden er jo, at man aldrig kan vide eller føle sig sikker. Man kan have en god fornemmelse undervejs, det skal man have, men den er altid ledsaget af det modsatte også, for når man bliver så indforstået med stoffet, som man bliver under arbejdet med en roman, er man til sidst selv ikke i stand til at vurdere reaktionen. Jeg har - igen - med Mordet på øen forsøgt at skubbe lidt til grænserne for, hvad en moderne spændingsroman kan rumme og hvor meget den kan sprælle i forhold til konventionerne, og det har givet ekstra mange usikre parametre. Faktisk er det først nu, jeg kan knibe mig selv i armen og sige: puha, det gik!
 
   

Ingen kommentarer: